מה המשמעות של כיפה סרוגה?


גברים ונערים יהודים נדרשים באופן מסורתי לכסות את ראשם בעת תפילה, אכילה, אמירת ברכות או כניסה לבית הכנסת. הדבר נעשה כאות כבוד לאלוקים וכניעה לכוח "עליון".

אך האם מנהג זה הוא באמת מצווה דתית? חלק מהיהודים הקונסרבטיביים, הרפורמים והשחזורים אינם חשים חובה לחבוש כיפה בעת הפולחן.

מה ההבדל בין כיפה לכיפה סגולה ?


גברים יהודים חבשו לעתים קרובות כיפה קטנה, עגולה וחסרת שוליים הנקראת כיפה כדי לכסות את ראשם במהלך טקסים דתיים. כיום, כיפות יכולות להגיע בכל הגדלים והצבעים.

בישראל, גברים אורתודוקסים או יהודים מסורתיים חובשים כיפה (כיפה). היא הפכה לסמל של זהות יהודית ומשמשת תזכורת לשמירה על המסורות והאמונות של היהדות.

תוצאות הסקר של גברים ישראלים מגלות כי רוב חובשי כיפה גדולה מבד שחור מזדהים כיהודים חרדים (חרדים). עם זאת, חלקם לובשים גם כיפות סרוגות או סרוגות שחורות וכיפות סרוגות מעוצבות.

כיפה באה מהמילה העברית לכיפה, בעוד שמקורו של כיפה ביידיש ומתייחס לכובע סאטן או לבד תפור שיהודי מזרח אירופה אשכנזים חבשו פעם.

מהי המילה ביידיש לכיפה?


כיפה (מבוטא Ke-pah), הידוע גם בתור כיפה או קופל, הוא כיסוי הראש היהודי העגול שחובשים יהודים גברים. הוא ממלא תפקיד אינטגרלי בזהות היהודית ומשמש כאות למסירות נפש.

כיסוי ראש עם כיפה נתפס זה מכבר כמעשה של ענווה לפני אלוהים והיה נהוג לאורך ההיסטוריה. מסכת קידושין ל"א אף מזכירה מנהג זה, האומרת שאין לרב ללכת חשוף ראש יותר מארבע אמות (שש רגל) כיון ששכינת ה' מעליו.

בתורה, חבישת כיפה נתפסת כמעשה של יראת ה' בעת תפילה, לימוד תורה או כניסה לבית כנסת. יהודים רבים שומרי מצוות חובשים את הכיפה שלהם בכל עת; עם זאת, אחרים רשאים לעטות אחד רק בעת ביצוע טקסים דתיים או אמירת ברכות.

היידיש לכיפה היא "ירמולקה", מהעברית yarmulke, כלומר כיפה. ייתכן שמקורו בלטינית של ימי הביניים בשם almucella או armucella (בדומה ל-mutze ו-mutch הגרמנית והסקוטית בהתאמה); ללא קשר למקורה, כיום הכיפה נותרה אחד הסמלים האיקוניים ביותר של היהדות ומשמשת להזכיר לנו את הקשר שלנו עם העם היהודי.

איך כיפה נשארת רלוונטית ?


יהודים רבים רואים בחבישת כיפה חלק בלתי נפרד מזהותם הרוחנית ומחויבותם לנהל חיים יהודיים. בעוד שחלק מהיהודים האורתודוקסים לובשים אותו בכל עת, אחרים רואים בו אופציונלי ועושים זאת רק כאשר מתפללים או לומדים תורה (הטקסט העברי של הברית הישנה).

במקרים מסוימים, גברים אינם צריכים לחבוש כיפה בעת השתתפות בטקסי בית כנסת כגון חתונות ובר מצווה. להיפך, יהודים רבים שאינם שומרי מצוות בוחרים לעטות אחד מהם בזמן שהותם בישראל.

סגנונות כיפה יכולים לשקף השתייכות דתית ופוליטית, כמו יהודים בסגנון ישיבות שחובשים בדרך כלל כיפות קטיפה שחורות. מצד שני, חלק מהמתנחלים הישראלים מזהים עצמם כציונים דתיים ומעדיפים כיפות סרוגות קטנות יותר שחובשות לחלק האחורי של ראשם לסיקור צנוע.

בנט רואה בחבישת כיפה חלק בלתי נפרד מהעיסוק הדתי שלו. בניגוד לקודמיו החילוניים, בנט מחשיב את עצמו כציוני דתי ועוסק ביהדות אורתודוקסית מודרנית, המחייבת גברים לכסות את ראשם.

איך אני משיג כיפה שתתאים לראש שלי?


כיפות הן חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית ויכולות לשמש סמל רב עוצמה לזהותך הדתית. יש מבחר רחב של סגנונות וחומרים זמינים, אז הקפד למצוא אחד שמתאים בצורה מושלמת לגודל הראש שלך.

יהודים אורתודוקסים תמיד חובשים כיפה גם כשהם לא לומדים בבית הכנסת, כתזכורת שיש בינם לבין אלוהים משהו.

בנוסף, הדבר מעיד על דבקותם בתורה ושמירת כשרות, אחת מ-613 המצוות שבתורה.

בישראל, סוג הכיפה שמישהו חובש יכול לשקף הן את זהותו הדתית והן את השקפותיו הפוליטיות. למשל, יהודים חרדים בוחרים לרוב בכיפות קטיפה שחורות.

אבל אם אתה לא יהודי אורתודוקסי, להשיג כיפה שמתאימה לראש שלך יכול להיות מסובך. למרבה המזל, יש פתרון קל! הוסף סרט אופנה דו צדדי או סקוטש לסגירה בטוחה – זמין בגלילים ורצועות בכל חנות אומנות או כלבו.

לפרטים נוספים : https://malmush.com/product-category/%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%AA-%D7%A1%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%95%D7%AA/